نیازی به واکسیناسیون عمومی علیه آبله نیست

انجام ۲۹۱ تست آبله میمونی در کشور؛ تاکنون

کارشناسان در گفت‌‌وگو با جام جم آنلاین از اولویت‌های مبارزه با بیماری آبله میمون می‌گویند

 بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن

اولین مورد ابتلا به آبله میمون در کشورمان رسانه‌ای شد. با توجه به این اتفاق کارشناسان تاکید می‌کنند وزارت بهداشت و درمان بهتر است بیماریابی را با جدیت بیشتری انجام دهد و با تامین واکسن زمینه را برای فعالیت‌ بهتر کادر درمان فراهم کند.
اولین مورد ابتلا به آبله میمون در کشورمان رسانه‌ای شد. با توجه به این اتفاق کارشناسان تاکید می‌کنند وزارت بهداشت و درمان بهتر است بیماریابی را با جدیت بیشتری انجام دهد و با تامین واکسن زمینه را برای فعالیت‌ بهتر کادر درمان فراهم کند.
کد خبر: ۱۳۷۶۷۷۸
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، عصر سه‌شنبه گذشته سخنگوی وزارت بهداشت شناسایی اولین بیمار مبتلا به آبله میمون را در کشور تایید کرد. آن طور که او توضیح داد بیمار خانمی 34 ساله است که در اهواز سکونت دارد و خود و خانواده‌اش با توجه به نشانه‌های بیماری (ضایعات پوستی)‌ برای درمان اقدام کرده‌اند و این بیمار اکنون در بیمارستان بستری و قرنطینه شده است.

آن طور که رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز در این باره توضیح داده است. بررسی‌های اپیدمیولوژیک نشان می دهد شوهر این بیمار اخیرا از کانادا به ایران بازگشته است و ‌ دارای ضایعات مشکوک به آبله بوده اما به مرکز درمانی مراجعه نکرده است. با این حال به گفته او وضعیت عمومی بیمار مناسب است و مشکل خاصی ندارد.

شیوع بیماری در جهان و منطقه

‌براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت می‌توان گفت تاکنون بیش از ۱۸ هزار بیمار مبتلا ‌ به آبله میمون در ۷۸ کشور جهان شناسایی شده‌اند که بیشتر ‌آن‌ها ساکن کشورهای اروپایی هستند. حدود ۱۰ درصد از این بیماران نیز در مراکز درمانی بستری شده‌اند و در این بین‌ پنج نفر ازآنها در آفریقا ‌ جان خود را از دست داده‌اند‌.

‌این درحالی است که به نظر می‌رسد این بیماری در کشورهای همسایه و منطقه ما نیز در حال افزایش است. وزیر بهداشت دراین باره  گفته با توجه به اینکه در منطقه‌ای قرار داریم که شیوع بیماری نسبتا زیاد است، کارشناسان بهداشت درحال رصد کردن این بیماری هستند و پایگاه‌های بهداشتی نیز ‌در مرزهای کشور تقویت شده ‌است.

بیماریابی و قرنطینه بیماران

 بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن

 با توجه به شناسایی اولین مبتلا به بیماری آبله میمون در کشورمان کارشناسان تاکید می‌کنند که وزارت بهداشت و درمان باید بیماریابی و قرنطینه افراد مبتلا به این بیماری را در دستور کار قرار دهد.

دکترمسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره اولویت‌هایی که وزارت بهداشت و درمان باید در نظر بگیرد به جام جم آنلاین می‌گوید: با شناسایی اولین بیمار مبتلا به بیماری آبله میمون باید بیماریابی با جدیت بیشتری در دستور کار مدیران حوزه بهداشت و درمان قرار گیرد.

به گفته او جداسازی و قرنطینه بیماران شناسایی شده نیز باید با انجام شود، زیر‌ا افراد بیمار در صورت تماس با دیگران می‌توانند این بیماری را منتقل کنند و به این شکل شرایط نامناسبی شکل بگیرد.‌

دکتر مردانی تاکید می‌کند: علاوه براین کارشناسان وزارت بهداشت و درمان باید برای شناسایی منبع بیماری نیز تلاش و مشخص کنند که بیمار شناسایی شده از چه طریقی به آبله میمون مبتلا شده است.‌

این متخصص بیماری‌های عفونی بر لزوم بررسی سلامت مسافران نیز تاکید می‌کند و می‌افزاید: مسافرانی که از کشورهای درگیر با این بیماری مانند انگلستان وارد کشورمان می‌شوند، باید از لحاظ نشانه‌های بیماری بررسی شوند تا اگر مسافری به این بیماری مبتلاست، سبب شیوع این بیماری در کشور نشود.

‌او با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد بیماری آبله میمون مانند کرونا فراگیر شود، تاکید می‌کند: با این حال باید نکات لازم برای پیشگیری و درمان بیماری در نظر گرفته شود.‌

لزوم تامین واکسن برای کادر درمان

 بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن

این روزها بسیاری از کشورهای جهان در تلاش هستند تا واکسن لازم برای واکسیناسیون کادر درمان و گروه‌های در خطر را تامین کنند.

دکتر مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره نیاز به تامین واکسن می‌گوید: بسیاری از کشورها برای مراقبت  از کادر درمان خود واکسن سفارش داده‌اند ما نیز در کمیته کشوری مصوب کرده‌ایم، تعدادی واکسن خریداری شود، اما هنوز مشخص نیست این واکسن‌ها تامین شده است یا نه؟

با توجه به محدود‌ بودن عرضه واکسن آبله میمون و درخواست زیاد کشورها برای تامین این واکسن سازمان جهانی بهداشت از کشورهایی که بیش از نیاز خود واکسن آبله میمون دراختیار دارند خواسته واکسن‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

آن طور که سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است برای محافظت از گروه‌های پرخطر  به ‌ ۵ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن آبله میمون ‌نیاز است.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری نیز دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: بهتر است‌ برای گروه‌های خاص مانند کادردرمان و گروه‌هایی که شیوع این بیماری در آنها بیشتر گزارش است واکسیناسیون انجام شود.‌

اما و اگرهای درمان آبله میمون

کارشناسان معتقدند اغلب بیماران مبتلا به آبله میمون به شکل خفیف به این بیماری دچار می‌شوند به همین دلیل نیاز به درمان ویژه‌ای نخواهند داشت. گزارش سازمان جهانی بهداشت نیز از حکایت دارد که حدود 10درصد از بیماران شناسایی شده در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

دکتر مردانی درباره پروتکل‌های درمانی بیماری آبله میمون می‌گوید: بیمارانی که به شکل خفیف به این بیماری مبتلا می‌شوند نیازی به درمان ندارند.

به گفته او در بین مبتلایان به نوع خفیف این بیماری کمتر از یک درصد بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

 ‌این درحالی است که در نوع شدید بیماری افراد مبتلا باید در مراکز درمانی بستری شوند، آن طور که این متخصص عفونی توضیح می‌دهد برای درمان این بیماری از دو نوع دارو استفاده می‌شود که در کشورمان در دسترس نیست.

به گفته دکتر مردانی با توجه به شرایط و اینکه فقط یک نفر به این بیماری در کشورمان مبتلا شده است، اکنون نیازی به تامین این دارو نیست. اما چنانچه افراد بیشتری به نوع شدید این بیماری مبتلا شوند باید برای تامین داروهای مورد نیاز اقدام کرد.‌

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری نیز دراین‌باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: نشانه‌های ابتدایی ابتلا به این بیماری ویروسی ممکن است غیر اختصاصی باشد؛ مانند تب و سردرد.

آن طور که او توضیح می‌دهد پس از چنین نشانه‌هایی ممکن است بیمار به علائم دیگر بیماری یعنی بثورات پوستی نیز دچار شود.

دکتر عبدی عنوان می‌کند: مانند دیگر بیماری های ویروسی  ممکن است برخی بیماران دچار عوارض مغزی و قلبی نیز بشوند که البته به ندرت  چنین عوارضی اتفاق می‌افتد.

به گفته او تاکنون داروی ضد ویروس ویژه‌ای برای درمان این بیماری در نظر گرفته نشده‌ است و برای درمان آن از داروهای ضد ویروسی که برای بیماری‌های دیگر کاربرد دارد استفاده می‌شود.

آبله میمون و نگرانی‌ها

 بیماریابی در اولویت قرار گیرد | کادر درمان در انتظار واکسن

آنچه در این بین نگرانی‌ها را نسبت به شیوع این بیماری افزایش داده این است که افرادی که به آبله میمون مبتلا می‌شوند با کشورهای‌ خاستگاه این بیماری ارتباطی نداشته‌اند‌. در واقع این روزها افرادی به آبله میمون دچار می‌شوند که به افریقا سفر نکرده و تماسی نیز با مسافران و حیواناتی که از این مناطق آمده‌‌اند، نداشته‌اند.

‌البته در این بین مسائل دیگری نیز به نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان دامن می‌زند و آن کاهش نشانه‌های بالینی ابتلا به این بیماری است. مثلا در نمونه‌های کلاسیک این بیماری شخص مبتلا دچار بثورات پوستی‌ می‌شد و این بثورات روی صورت، دست و پای بیمار قابل مشاهده بود. علاوه بر‌ این غدد لنفاوی نیز در بیماران بزرگ می‌شد. اما در موارد جدید ابتلا پزشکان کمتر شاهد چنین نشانه‌هایی هستند.

نکته دیگری که سازمان جهانی بهداشت روی آن تاکید کرده است، پرهیز از برچسب زنی به افرادی است که به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید:‌‌‌ درست است که در کشورهای اروپایی ‌ بیشتر ابتلا به بیماری در بین مردان همجنس‌گرا گزارش شده است.  اما نباید فراموش کرد که راه‌های انتقال بیماری به این مورد محدود نمی‌شود.

به گفته او در بین این افراد نیز علت انتقال بیماری آمیزش جنسی نیست. در واقع بیماری از طریق تماس نزدیک پوستی منتقل می شود.

این درحالی است که به نظر می‌رسد، نام این بیماری نیز سبب شده بسیاری از بیماران در امریکا به مراکز درمانی مراجعه نکنند به همین دلیل برخی از مقامات بهداشتی نیویورک از سازمان جهانی بهداشت خواسته‌اند نام این بیماری را تغییر دهند‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها